نوشته شده توسط : بابک د
اشتباهاتی که دختران قبل از ازدواج مرتکب آن می شوند

برخی دختران به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند و افکار و عقاید اشتباه‌شان نمی‌توانند به موقعیت مطلوب ازدواجشان دست پیدا کنند. ما برای شما توصیه‌هایی داریم که ممکن است راه گشا باشد.

ازدواج دختر‌ها در ایران آنقدر‌ها هم ساده نیست. آن‌ها انتخاب شونده هستند و نمی‌توانند پیشقدم شوند. بنابراین ممکن است به هزار و یک دلیل از جمله دیده نشدن، در اجتماع نبودن، شرایط فردی و خانوادگی موقعیت دلخواه‌شان را برای ازدواج نداشته باشند اما این همه ماجرا نیست. برخی دختران به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند و افکار و عقاید اشتباه‌شان نمی‌توانند به موقعیت مطلوب ازدواجشان دست پیدا کنند.

ما برای شما توصیه‌هایی داریم که ممکن است راه گشا باشد.

خودِ واقعیتان باشید
یکی از متداول‌ترین اشتباهات افراد مجرد این است که سعی می‌کنند خودشان را برای طرفی که با او آشنا می‌شوند تغییر دهند. با این کار درمورد آنچه هستید با طرفتان رو راست و صادق نیستید و همین برایتان بعد‌ها مشکل ساز خواهد شد. اگر روشی که تا حالا پیش گرفته‌اید کار نمی‌کند، پس روشتان را تغییر دهید. یک کار متفاوت انجام دهید. سعی نکنید کسی باشید که نیستید، در عوض پهنه و گسترهٔ شخصیتتان را بیشتر کنید.

خودِ واقعیتان‌‌ همان خودی است که قبل از اینکه دنیا شما را عوض کند و به شما بگوید که چطور باشید و چطور نباشید، هیچ ترسی از قضاوت دیگران ندارد. خودِ ساختگی شما ماسک اجتماعی است که برای خوشنود کردن اطرافیان به چهره می‌زنید و اگر به دنبال یک رابطهٔ پردوام و همیشگی هستید، این ماسک به دردتان نخواهد خورد. پس به خودتان فرصت دهید تا خودِ واقعیتان را پیدا کنید.

گفتگوی درونیتان را تغییر دهید
مثبت فکر کنید و به آینده خوش بین باشید. سخت است اما غیرممکن نیست. ممکن است شما با افکار منفی که در سر می‌پرورانید، خودتان را برای شکست آماده کنید. فقط ۷ درصد از ارتباط، کلامی است. برای هر فکر شما، یک واکنش فیزیولوژیکی وجود دارد. مراقب سیگنال‌هایی که به بیرون می‌فرستید باشید. مثلاً در مکالمات غیرکلامی نومیدی و یاس به وجود می‌آید.

انتخاب کنید
ببینید با چه نوع شخصیتی می‌خواهید آشنا شوید و خودتان را در چنان محیط‌هایی قرار دهید. مثلاً اگر دوست دارید با مردی آشنا شوید که عاشق طبیعت است، پس به آنجا بروید.

شاد باشید
یادتان باشد که برای کامل شدن لازم نیست حتماً با کسی وارد رابطه شوید. اگر تنها و شاد باشید بهتر از این است که با کسی همیشه غمگین و گرفته زندگی کنید. مهم‌ترین رابطه ممکن، رابطهٔ شما با خودتان است.

دیده شوید
خودنمایی نکنید اما در فضایی قرار بگیرید که امکان دیده شدنتان وجود دارد. قابلیت دسترسی خودتان را بسنجید. ببینید آیا خودتان را در شرایطی قرار داده‌اید که با کسی آشنا شوید؟ آیا یک نفر اگر بخواهد چهار قدم با شما راه برود باید خودش را زیر چرخ‌های ماشینتان بیندازد؟ در محیط‌های اجتماعی مناسب، جمع‌های خانوادگی رفت و آمد دارید یا نه، گاردتان را بسته‌اید و طوری رفتار می کنید که همه از عاقبت سلام علیک کردن با شما می‌ترسند؟

ناامید و درمانده رفتار نکنید
به خودتان این پیام را بفرستید که می‌خواهید وارد یک آشنایی سالم منتهی به ازدواج، و نه یک رابطه خطرناک شوید. مجبور نیستید خود را وارد یک آشنایی یا تعامل کنید. شما انتخابگر هستید و کسی را که مناسب خود بدانید انتخاب خواهید کرد.

ارزش‌های ارتباطی در فرد
در آشنایی پیش از ازدواج هم مثل سایر جنبه‌های زندگی، روحیه و منش رفتاری شما به‌‌ همان اندازه اعمالتان اهمیت دارد. اگر ارزش‌هایی را که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم سرمشق زندگی خود قرار دهید، خواهید دید که کم کم با صداقت، راستی، عشق و اشتیاق بیشتر زندگی می‌کنید. و این روح زندگی به رابطه‌تان خواهد دمید.

مالک رابطه‌تان باشید
شما کاملاً مسئول رابطه‌تان هستید. نباید فکر کنید که قربانی هستید و از این رابطه زجر می‌کشید چون طرف رابطه‌تان همانی نیست که می‌خواهید. فقط وقتی دست از این طرز تفکر بردارید قادر خواهید بود خود را فردی توانمند و با نفوذ در رابطه بدانید.

خطر زخم خوردن را بپذیرید
اجازه ندهید ترس بر زندگی شما مستولی شود. خواستن، بیرون رفتن و امید داشتن شما را آسیب پذیر می‌کند. وقتی خود را روی این خط بیندازید، این احتمال هست که به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید و خواه ناخواه احتمال این هم وجود دارد که به خاطر اینکه به آنچه خواسته‌اید نرسیده‌اید، آسیب ببینید. اما نباید خودتان را ببازید.

طرفتان را بپذیرید
اگر طرفتان ببیند که شما او را پذیرفته‌اید، توانایی نزدیک شدن به شما را پیدا می‌کند. دو زوجی که به سمت همدیگر در حرکتند، به جای اینکه به خاطر ترس از زخم خوردن به دنبال یک جای امن بگردند، احتمال زیادی وجود دارد که با هم تلفیق پیدا کنند.

اعتماد به نفس طرفتان را بالا ببرید
باید روحیه پذیرش را در عمل بیاورید. این جرات و خلاقیت را پیدا کنید که چطور حس اعتماد به نفس طرف مقابلتان را بالا ببرید، حتی وقتی که مجبورید او را نقد کنید. به این وسیله محیط بهتری برای پرورش ایجاد می‌کنید و طرفتان هیچ علاقه‌ای به ترک شما نشان نخواهد داد.

ناکامی‌هایتان را بیرون بریزید
ناکامی‌هایتان را بررسی کنید و درمقابل این وسوسه که آن‌ها را در طرفتان خالی کنید مقابله کنید. وقتی تشخیص دهید که نقاط منفی که در طرفتان می‌بینید،‌‌ همان چیزهایی است که در خودتان می‌بینید، مطمئناً طریقهٔ رابطه‌تان را با او تغییر خواهید داد.

روراست و صادق باشید
هیچ چیز بد‌تر از یک رابطهٔ ناهمخوان نیست. رابطه‌ای که فرد حرفی می‌زند اما با رفتار و منشِ غیرکلامی خود چیزی کاملاً متفاوت با آن را می‌رساند. سعی کنید احساساتتان را رشد یافته و مسئولانه ابراز کنید. با صادق بودن در مورد احساساتتان، رابطه‌تان را بر پایهٔ راستی و درستی بنا می‌کنید نه دروغ و ریا.

به جای حق به جانب بودن، شاد باشید
سعی نکنید کارهایی که در رابطه انجام می‌دهید را برمبنای کارآمد بودن آن کار‌ها بسنجید. مثلاً سعی نکنید همیشه و همیشه این را به اثبات برسانید که شما بیشتر از طرفتان می‌فهمید. در عوض شکیبایی، درک، و دلسوزی از خود نشان دهید که در رابطه‌تان دشمنی هم ایجاد نمی‌کند. پس به جای حق به جانب شدن، سعی کنید در کنار هم شاد و خوشحال باشید.



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و زندگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د
قاب گوشی شخصیتتان را لو می دهد

 تا به حال به قاب گوشی‌های آدم‌های مختلف توجه کرده‌اید؟هر کدام رنگ و مدلی مخصوص به خود دارد. برخی پر زرق وبرق و با رنگ‌های تند و برخی ساده و با رنگ‌های تیره و خنثی. آیا این نوع انتخاب قاب گوشی می‌تواند نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی خاصی در فرد باشد؟
 به طور حتم جواب مثبت است چرا که هر کدام از انتخاب‌های آدم‌ها نشان‌دهنده موردی در ناخودآگاه و یک ویژگی شخصیت است. با خواندن این مطلب می‌توانید از این به بعد با دقت به قاب گوشی دیگران یا حتی خودتان متوجه شوید که پشت چنین انتخابی چه چیزهایی نهفته است و بدون شک شناخت بهتر خود و دیگران ارتباط‌ها را آسان‌تر و موثرتر می‌کند.

قاب سفید و روشن:
پر از انرژی مثبت هستید

اگر از افرادی هستید که رنگ‌های سفید و روشن را دوست دارید و حتی می‌خواهید برای گوشی موبایل خود قابی با رنگ روشن انتخاب کنید باید بگوییم احتمالا انسان خوش قلبی هستید وهمیشه به دنبال دوست می گردید.از تکیه کردن به دیگران هم چندان خوش‌تان نمی‌آید و از کودکی روی پای خود بزرگ شده‌اید. در موقعیت‌های کاری، همیشه در حال ساختن نردبانی برای بالا رفتن از آن هستید، چرا که معتقدید از هر فرصتی باید استفاده کرد.به طور کلی سرشار از انرژی مثبت بوده وعشق و سازندگی را به اطراف خود پخش می‌کنید.

قاب صورتی:
همه دوست‌تان دارند

رنگ صورتی درواقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را کمی ملایم‌تر دارید یعنی با گذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی دهید. دیگران را خوب درک می‌کنید و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می‌کنید و به دلیل نشاط و شادابی‌تان مورد علاقه اطرافیان خود هستید.البته ناگفته نماند که شخصیت بسیار انعطاف‌پذیری دارید و حتی خیلی از اوقات ترجیح می‌دهید به جای اینکه خودتان تصمیم‌گیرنده نهایی باشید، به تصمیم‌های دیگران تن بدهید.

قاب‌های عروسکی یا گل‌گلی:
کودک درون‌تان زنده است

قاب‌های عروسکی و گل‌گلی را بیشتر خانم‌ها و به‌خصوص دختران نوجوان استفاده می‌کنند و بین خانم‌های جوان تعداد زیادی نیستند که از چنین قاب‌هایی استفاده کنند مگر اینکه آنقدر با کودک درون خود به تفاهم رسیده باشند که به راحتی و بدون توجه به اینکه دیگران چه فکری می‌کنند، چنین قابی را می‌خرند و روی گوشی خود نصب می‌کنند، اگر شما هم جزو همین دسته هستید احتمالا روحیه‌ای شاد و سرزنده دارید یا اگر هم نداشته‌باشید دوست دارید که شاد جلوه کنید و همین تظاهر به شادی می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه شما داشته ‌باشد. از هیچ کمکی برای دوستان‌تان دریغ نمی‌کنید و تمام تلاش خود را برای خوشحال کردن آنها به کار می‌برید. کمتر کسی دوست هستید که بزرگ‌تر از شما باشد و ترجیح می‌دهید با جوان‌تر از خودتان دوستی کنید.شما خواستار شکستن و عبور از حد و مرزها هستید و اعتقاد دارید قوانین را باید فراموش کرد، مهربانی و محبت کردن از خصلت‌های ذاتی شماست.

قاب خاکستری یا مشکی:
از زندگی راضی هستید

اگر ترجیح داده‌اید به جای قاب‌های رنگی از همان قاب اصلی خود گوشی استفاده کنید یا قابی خاکستری یا مشکی روی گوشی خود قرار داده‌اید باید بگوییم جزو کسانی هستید که اغلب در زندگی احساس رضایت می‌کنند. خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می‌کنند درواقع خود را هم شأن و هم‌تراز اشخاص کهنسال می‌دانند و در زندگی احساس بی‌نیازی می‌کنند. مسلما به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید و برای آنکه دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهید از هیچ‌گونه کمکی به آنها دریغ نکرده و هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی‌کنید. همچنین عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می‌پذیرید.

قاب‌های پر زرق و برق:
عاشق زندگی لوکس هستید

اگر دوست دارید برای گوشی موبایل ‌تان قاب‌های پر زرق و برق و مملو از نگین انتخاب کنید احتمالا عاشق ولخرجی و زندگی لوکس هستید؛ برای شما قیمت و مارک تعیین کننده اصلی است وهنگام خرید بیش از آنکه بخواهید به کیفیت یا هرچیز دیگری توجه کنید مهم آن است که جنس مورد نظرتان چشم‌گیری لازم را داشته باشد و بتواند حسابی جلب توجه کند. کلا در زندگی به لباس و ظواهر اهمیت زیادی می‌دهید و ترجیح می‌دهید با آدم‌هایی دوست شوید که شخصیت شبیه خودتان دارند. با ساده زیستی میانه چندان خوبی ندارید و تمام هدف‌تان پول درآوردن و خرج کردن بیشتر است. البته ناگفته نماند فرد دست و دلبازی هم هستید و برای دوستا‌ن‌تان از هیچ‌گونه کمکی مضایقه نمی‌کنید.

قاب قهوه‌ای:
می‌توان روی شما حساب کرد

اگر رنگ قهوه‌ای و خرمایی را دوست دارید و برای گوشی خود قابی با این رنگ گرفته‌اید کاملا می‌توان روی شما حساب بازکرد. باثبات، شاعرپیشه و کمی فیلسوف‌مآب هستید. به ندرت تغییر عقیده می دهید و با آنکه کمتر تصمیم می گیرید اما هر بار که تصمیمی بگیرید آن را به مورد عمل می‌گذارید.

شما کاملا در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستید. میل دارید پیوسته در عالم خودتان باشید و گاهی اوقات با اطرافیان خود رفتار خشونت‌آمیزی در پیش می گیرید. در عشق هرگز بدبین نیستید.

قاب آبی:
کاملا قابل اعتمادید

رنگ آبی از آن دست رنگ‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ علاقه دارید و برای گوشی موبایل خود قابی با این رنگ گرفته‌اید باید گفت کاملا می‌توانید احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. ظاهر شما آرام است و این دیگران را وادار می‌کند که به شما احترام بگذارند؛ دوست دارید پیوسته مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرید.

در خرید و پوشش لباس قناعت می‌کنید و به علت شرم و حیا و گاه غروری که دارید میل دارید اغلب تنها باشید. حماقت و دیرفهمی دیگران شما را کسل می‌کند و کسانی‌که از نظر هوش و فهم بر شما برتری دارند شما را ناراحت می‌کنند. کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه قواعد معینی انجام می دهید. یکی از صفات مشخص شما پشتکار شماست.

قاب قرمز:
پر از خصوصیت متضادید

قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش است و اگر شما جزو کسانی هستید که این رنگ را برای قاب موبایل خود انتخاب می‌کنید باید بگوییم هرگز نمی توانید در زندگی بی‌تفاوت باشید.از طرف دیگر معمولا تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستید. حواس‌تان باشد که قضاوت‌های عجولانه و ناگهانی شما در مورد دیگران اغلب سبب از بین رفتن دوستی‌های‌تان می‌شود. با آنکه در عشق کاملا فداکارید اما اگر روزی حوادث بر وفق مرادتان نباشد بدون تفکر و جویا شدن علت می جنگید.

دو عیب بزرگ خودپرستی و نداشتن کنترل، در شما وجود دارد و دو صفت ممتازتان خوش قلبی و حس بزرگ طلبی است. به طورکلی شما به عنوان دوستدار رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستید.

رنگ‌های خیلی فانتزی:
با همه رفتار خوبی دارید

اگر دوست دارید برای گوشی خود از رنگ‌های خیلی فانتزی مانند نارنجی یا فیروزه‌ای یا سبز یا نیلی یا بنفش یاارغوانی یا… استفاده کنید باید بگوییم معمولا اجتماعی و خوش‌خلق هستید و با مردم خوب رفتار می‌کنید. زندگی با شما آسان است و روابط شما با دیگران بر پایه اصول و قرارداد است.کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می‌کنید. پشتکار دارید و با ثباتید و به نصایح دیگران در مورد کارهای خود کمتر توجه دارید. از طرف دیگر معمولا دوست دارید ابتکار به خرج می دهد و خلاق باشید.

قاب‌هایی با طرح‌های قدیمی:
شخصیتی رمانتیک دارید

این روزها قاب‌هایی با طرح‌های قدیمی مانند نوار کاست یا پارچه‌های چهارخانه قدیمی یا… در بازار فراوان است و مشتری‌های فراوانی هم دارند اگر شما هم یکی از مشتریان این قاب‌ها هستید باید بگوییم اصولا اهل نوستالژی‌بازی هستید و فکر می‌کنید که زندگی گذشته خوبی‌های بیشتری نسبت به زندگی امروزی داشته‌است، البته اینها به معنای مدرن نبودن شما نیست، شما ترکیبی هستید از گذشته رؤیایی و امروز مدرن و به اصطلاح خارجی‌های وینتیج پسند هستید. حتما در خانه شما چند وسیله قدیمی مانند رادیوی قدیمی یا گرامافون پیدا می‌شود و اگر هم نداشته‌باشید به طور حتم در اولین فرصت خواهید خرید.



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و زندگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د
از نظر روانشناسی مردان و زنان چه تفاوت هایی با هم دارند؟

گاهی از وجود تفاوت های فردی بین انسان ها، چه کودکان و چه بزرگسالان، به اندازه خلقت انسان قدمت دارد. زیرا انسان های اولیه زمانی که در غارها یا جنگل ها زندگی می کردند، از متفاوت بودن یکدیگر کاملاً آگاه بودند، بدین صورت که وقتی به هم می رسیدند بلافاصله زور بازوی یکدیگر را تخمین می زدند؛
اگر طرف مقابل را ضعیفتر از خود می یافتند فوراً طعمه اش را از دستش می گرفتند و برعکس، اگر در می یافتند که حریف پنجه پر زورتر از آنها دارد، فوراً از سر راهش کنار می رفتند.

اگر تاریخ را ورق بزنیم در هیچ دوره ای نخواهیم دید که انسان ها خواه به صورت رسمی و خواه به صورت غیر رسمی، اعضاء جامعه خود را گروه بندی نکنند و برای هر گروه ویژگی های خاص قائل نشوند. در ادبیات کهن و واقعاً غنی سرزمین خود نیز می بینیم که مسئله تفاوت های فردی مطرح بوده و از همه کس انتظارات یکسانی نداشته اند.
هر کسی را بهر کاری ساختند میل آن را در دلش انداختند / مولوی
علاوه بر تفاوت های فردی بین انسان ها به طور کلی، و بین زن و مرد نیز به طور اخص تفاوت های بارز چشمگیری از نظر جسمانی و روانی وجود دارد و همین امر توجه متخصصین و صاحب نظران را به خود جلب کرد و نقطه عطفی در باب انجام مطالعات در مورد زن ها و مقایسه آن با مردها شد. مطالعه جنسیت و تفاوت های جنسی همواره مورد توجه و علاقه پژوهشگران بوده است. روان شناسان در بررسی تفاوت های جنسی توجه خویش را به زنان معطوف کردند، اما چون بیشتر این پژوهشگران مرد بودند به طور طبیعی فعالیت های پژوهشی آنان نیز متأثر از جهت گیری های جنسی آنان بود.

در این پژوهش ها دانشمندان بر این باور بودند که عالی ترین قابلیت های ذهنی در قطعه پیشانی مغز است. در پژوهش های آن زمان نیز به این موضوع تأکید می شد که مردان قطعه پیشانی بزرگتری نسبت به زنان دارند. اما چند سال بعد، دانشمندان به این باور رسیدند که عالی ترین قابلیت های ذهنی نه در قطعه پیشانی که در قطعه آهیانه ای مغز است. ناگهان در نهایت شگفتی و برخلاف یافته های پژوهشی پیشین، پژوهشگران پی برده اند که قطعه پیشانی زنان بزرگتر است، همچنین پژوهش ها نشان داد که اندازه قطعه آهیانه مغز زنان نیز بزرگتر است.

دومین جنبه تفاوت های جنسی که مورد توجه پژوهشگران پیشین قرار گرفت، مقیاس هوش بود. آنها معتقد بودند که مردان از نظر بهره وری هوش در دو انتهای بالاتر و پائینتر منحنی زمان قرار دارند، در حالی که تجمع زنان از نظر بهره هوشی، نزدیک به میانگین است. در صورتی که تحقیقات بسیار متعدد و گسترده ای که بعداً انجام شد نشان داد در عملکرد کلی هوش، تفاوتی بین زن و مرد نیست ولی در عملکردهای اختصاصی تفاوت وجود دارد.

تصورات قالبی و کلیشه ای در مورد زنان
باورهای قالبی، همانا ذهنیت های ایستا و ثابتی هستند که پایه های عملی ندارند و مردم به مردان یا زنان نسبت می دهند، به عبارت دیگر مردم پیشاپیش ویژگی های خاصی را به دو جنس نسبت می دهند. امروزه در دانشگاه های برخی کشورها این باور رواج دارد که زنان با مردان از لحاظ روان شناختی و فیزیولوژیکی تفاوت دارند. به علاوه تحقیقات امروزی نشان می دهد که این باورهای قالبی از سال ۱۹۷۲ تاکنون تغییرات محسوسی نداشته است.



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و زندگی , ,
:: برچسب‌ها: مرد , زن , تفاوت مرد و زن , زنان جامعه , آمار زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د
نشانه ها و ویژگی های یک عشق حقیقی چیست؟

احتمالا شما در رابطه یا رابطه هایتان بارها از خود سوال کرده اید که چطور متوجه شویم که عشق در این رابطه حقیقی است؟یا این مساله ذهنتان را مشغول کرده است که شاید این احساس یک احساس شوق زودگذر است.

حال با ماهمراه شوید تا با خصوصیات عشق حقیقی و رابطه عاشقانه واقعی آشنا شوید:

۱_ در یک رابطه سالم، هنگام نیاز طرفین به سرعت به یکدیگر کمک می کنند، بدون اینکه توقع جبران داشته باشند. آن‌ها می توانند به راحتی به یکدیگر تکیه کرده و مطمئن باشند که در مواقع لزوم از حمایت هم‌دیگر برخوردارند.

۲_ کسانی که به یکدیگر ابراز علاقه می کنند و احساسشان واقعی است، سعی می‌کنند یکدیگر را به خوبی شناخته و زندگی خود را با هم تطبیق دهند. آن‌ها هرگز قصد تغییر دادن طرف مقابل را ندارند. عشق واقعی یعنی اینکه فرد مورد علاقه را هرجور که هست قبول داشته باشید.

۳_ دو نفر که عاشق یکدیگرند، موارد خصوصی شان را پیش این و آن جار نمی زنند و برای هم ارزش قائل هستند. اگریک طرف نقاط ضعف طرف دیگر را دستمایه خندیدن و جوک کرد، باید گفت او اصلا عاشق نیست و رابطه ای ناسالم در پیش گرفته است.

 ۴_ گاهی اوقات دونفر هنگام دعوا یکدیگر را بهتر می شناسند، اگر فردی مدعی است عاشق است هنگام دعوا ومشاجره سعی می کند با گوش کردن احساسات طرف مقابل خود، مشکل واقعی را پیدا و برطرف کند و به این ترتیب او را هم بهتر از گذشته بشناسد، اما اگر به جای چنین رفتاری، انتقام بگیرد، دیگرنمی توان به او اعتماد کرد و بهتر است هر چه سریعتر به این رابطه پایان داده شود.

 ۵_ دو نفری که مدعی اند یکدیگر را دوست دارند، معمولا در برنامه‌ریزی‌هایشان یکدیگر را درنظر می‌گیرند.آن ها هرگز تک روی نکرده و به جای پیروی از خود خواهی‌هایشان‌، اهداف مشترکی را انتخاب می کنند . آن ها هر کاری انجام می دهند تا در نهایت با شادمانی کنار یکدیگر زندگی کنند. اما عاشق متقلب فقط به خودش می‌اندیشد.

۶_ درعشق واقعی دو نفر به خواسته‌ها و ارزش‌های یکدیگر اهمیت می‌دهند و بسیار مراقب یکدیگرند . آن ها هرگز برای رسیدن به مقاصد خود‌، همدیگر را به خطاکاری متهم نمی‌کنند . برخی افراد با قرار دادن طرف مقابل خود در وضع گناهکار بودن ، سعی دارند به مقاصد خود برسند. یک عاشق واقعی هرگز چنین کاری نمی‌کند .



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و زندگی , ,
:: برچسب‌ها: عشق حقیقی , ازدواج عاشقانه ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

عشق ورزیدن به خود را نیز جدی بگیریم حلقه‌ای گمشده در روابط خانوادگی امروز
اول لباس‌ها و پهن‌کردشان روی بند، بعد هم کار پخت و پز آغاز می‌شود، آن‌هم نه یک جور غذا بلکه چند جور، چون بچه‌ها سلیقه شان یکی نیست. این یکی عدس پلو دوست ندارد آن یکی هم ماکارونی، پس بهتر است هر دوتاشان را آماده کند که هم دل این را به دست آورد و هم آن وگرنه شر درست می‌شود.
جام جم سرا به نقل از ایران: خودش به این وضع عادت کرده و با لبخندی که گله و شکایت‌ها را در پشت خود پنهان کرده می‌گوید رستوران مامان پروین در خدمت شما... بعد از کار آشپزخانه می‌ماند اتوی لباس‌ها، جارو و گردگیری، خرید خانه، ‌سرویس دادن به خرده فرمایش‌های کوچک و بزرگ بچه‌ها و... آخرسر هم با چشمانی خسته و صورتی تکیده از کار روزانه، می‌نشیند در انتظار آمدن مرد خانه که شب‌ها بعد از دو شیفت کار، از راه می‌رسد و دیگر رمقی برایش نمانده.
این‌گونه یک روز دیگر هم به پایان می‌رسد تا صبحی دیگر و شروعی دیگر که البته تفاوت چندانی با امروز ندارد. شاید این تصویری باشد در قابی خاکستری که بر دیوار بسیاری از خانه‌ها آویخته شده و آشناست؛ تصویر پدر و مادری که روزی پرمشغله را آغاز می‌کنند و در بین تمام برنامه‌های روزمره هیچ جایی ندارند برای لحظه‌ای استراحت روحی و روانی و سپری کردن لحظه‌های شاد و بدون دغدغه، چرا که فکر می‌کنند این شیوه زندگی، امری عادی است و توجه بیشتر به خودشان برخلاف وظایف پدر و مادری آنهاست... اما شکل‌گیری این روند چه تأثیری بر روابط درون خانواده و تربیت فرزندان خواهد داشت؟ شاید اولین موضوع در این بحث این باشد که اگر پدر و مادری تمام وقتشان را برای فرزندان بگذراند و به خودشان توجهی نکنند امری عادی است؟
به گفته دکتر نادیا مدنی پور، روانشناس، خیلی از آدم‌ها فکر می‌کنند که اگر از خود بگذرند و به خود هیچ توجهی نکنند، پدران و مادران نمونه‌ای هستند در حالی که آنها چه از نظر روحی و چه جسمی دچار مشکل می‌شوند و این امر عواقب بسیار نامطلوبی را در روابط خانوادگی آنها و تربیت فرزندان خواهد داشت، چراکه تنها افرادی می‌توانند به دیگران عشق بورزند و عشق را به آنها منتقل کنند که اول به خود عشق بورزند و تا کسی این عشق را در درون خودش به وجود نیاورد و به خود هدیه نکند نمی‌تواند آن را به دیگران هم بدهد: «عشق ورزیدن به خود، مهارتی است که برای سلامت و بهداشت روانی هر خانواده‌ای بسیار واجب است، اما متأسفانه به دلیل آنکه با اختلالاتی همچون خودخواهی، ‌خود بزرگ‌بینی، خودپسندی یا خودبینی اشتباه گرفته می‌شود، چندان مورد توجه نیست و بسیاری از پدر و مادرها برای آنکه اثبات کنند در قبال فرزندانشان دچار خودخواهی یا هر اختلال شخصیتی دیگری نیستند، مهارت عشق ورزیدن به خود را زیر پا می‌گذارند که این امر، خود باعث شکل‌گیری اختلالات رفتاری در خانواده و فرزندان خواهد شد.»
اثرات نامطلوب و اختلالات رفتاری چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟
این روانشناس می گوید: «در خانواده‌ای که پدر و مادر برای خود وقتی نمی‌گذارند و در واقع اصل عشق ورزیدن به خود را زیر پا گذاشته‌اند، آثار نامطلوبی شکل می‌گیرد که در بسیاری از جنبه‌های زندگی قابل رؤیت است؛ در چنین خانواده‌ای پدر و مادر دائماً در حال سرویس دادن به بچه‌ها هستند و خود را فراموش کرده‌اند، بنابراین بچه‌هایی تربیت می‌شوند که استقلال و اتکا به نفس ندارند و متعاقباً از عزت نفس هم برخوردار نیستند، فرزندان این خانواده احساس ناامنی می‌کنند زیرا احساس امنیت آنها تنها در سایه رفع نیازهایشان از سوی پدر و مادر تأمین می‌شود و اگر به هر دلیلی پدر و مادر نتوانند این سرویس دهی به فرزندان را ادامه دهند، احساس امنیت فرزندان به خطر می‌افتد.» از طرفی فرزندان این خانوده توقعات بالایی دارند و شخصیت آنها به گونه‌ای خودمحور شکل می‌گیرد، زیرا عادت کرده‌اند همیشه کسی کنارشان باشد که نیاز هایشان را برطرف کند و این نیازها هم روز به روز بیشتر می‌شود و تمامی ندارد. به اعتقاد دکتر مدنی پور، خانواده‌ای که در ورطه چنین وضعیتی گرفتار شود و بدون اصلاح آن به جلو حرکت کند، به مرور زمان مستأصل خواهد شد، زیرا آنها مانده‌اند با فرزندانی سرکش که فکر می‌کنند پدر و مادر هر کاری که می‌کنند بر حسب وظیفه است و رسیدن به این نقطه، باعث ایجاد افسردگی پدر و مادر و سرخورده شدن آنها می‌شود، زیرا این پدر و مادر با وجود فرزندانی که فقط «گرفتن» را آموخته‌اند، رها می‌شوند، زیرا به خود عشق نورزیدند تا شیوه درست عشق ورزی را به فرزندانشان منتقل کنند.
رسیدن به نقطه پشیمانی
آن طور که دکتر مدنی پور می گوید، رسیدن به این نقطه باعث طغیان پدر و مادر می‌شود زیرا مدام ازخود گذشتگی‌هایی را به یاد می‌آورند که برای فرزندانشان انجام داده‌اند و در عوض هیچ چیز نصیب‌شان نشده است، خود این مسأله هم باعث شکل‌گیری اختلافات بیشتر و در نهایت فاصله بیشتر پدر و مادر از فرزندان می‌شود. این پدر و مادر‌ها همیشه در حال گله و شکایت و غر زدن به فرزندانشان هستند و مدام آنها را از خود می‌رانند و دور‌تر می‌کنند.
در چنین شرایطی پدر و مادر می‌مانند و هزار افسوس و سیر کردن در گذشته و ای‌کاش گفتن‌های ناتمام، در خیلی از مواقع هم افسردگی‌های شدید در آنها شکل می‌گیرد. در حالی که این سیر کردن در گذشته بر خلاف اصل عشق ورزیدن به خود است و بر اساس این مهارت باید در زمان حال زندگی کرد نه در گذشته و آینده... این روند در نسل‌های بعد هم ادامه خواهد یافت و فرزندانی که عزت نفس را هنگام تربیت خود به دست نیاوردند و به خودشناسی لازم نرسیدند، در نتیجه زمانی که خودشان هم پدر و مادر شوند مهارت عشق ورزیدن به خود را نمی‌دانند و این چرخه معیوب همچنان ادامه خواهد یافت.»
برای عشق ورزیدن به خود باید چه کرد و اولین گام چیست؟
توان عشق ورزیدن به خود، در اثر گذشت زمان و با تمرین حاصل می‌شود و چیزی نیست که به سرعت به دست آید. مدنی پور درباره مراحل و گام های عشق ورزیدن می گوید: «اولین گام در این مسیر، خودشناسی و پذیرش خود است مثلاً اگر پدر و مادر دائماً با ایرادگیری و انتقاد بچه‌ها مواجه می‌شوند نباید اعتماد به نفس خود را ازدست بدهند، بلکه باید با زبانی ملایم به فرزندان بگویند که این گونه هستند و در پی آوردن دلیل و توجیه این مسأله هم نباشند.
به یاد داشته باشیم که پذیرش خود سبب پذیرش دیگران و دوست داشتن آنها هم می‌شود.»
این ها راه حل هایی است که این روانشناس ارائه می دهد: «دومین قدم در این راه این است که از انتقاد خودمان دست برداریم. ما مردم خود انتقادگری هستیم، به خودمان سرکوفت می‌زنیم و ارزش قایل شدن برای خودمان را مورد توجه قرار نمی‌دهیم اما باید انتقاد از خودمان را متوقف کنیم و بدانیم تنها کسی که می‌تواند احساس خوب به ما بدهد خودمان هستیم؛ برای این کار هم لازم است برای خود وقت بگذاریم و اگر کار مثبتی می‌کنیم برای خودمان هدیه بگیریم، هر از گاهی خودمان را نوازش کنیم، با خودمان حرف بزنیم و جملات مثبت را در گوش خود زمزمه کنیم.
به جای دیدن روی منفی روی مثبت خود را ببینیم و این گونه به خود عشق بورزیم. اگر عشق به خود نباشد به دنبال کسب عشق از دیگران هستیم که این گدایی عشق و محبت از دیگری بسیار آسیب زاست. هر پدر و مادری باید بداند که کیفیت حضورش برای فرزندان مهم است نه کمیت حضور و اگر وقتی را به خود اختصاص دهد انرژی بیشتری هم دریافت می کند و به جای خستگی و بی‌حوصلگی، این انرژی در فضای خانه جاری می‌شود.»
با این کار پدر و مادر می‌توانند مهارت عشق ورزیدن به خود را در فرزندانشان هم تقویت کنند.
چرا که ‌این مسأله یک مهارت است که باید در فرزندان تقویت شود. والدین برای این کار باید از واژه‌ها شروع کنند و در کلام خود واژه‌هایی را به کار ببرند که سبب ایجاد حس ناتوانی در فرزندانشان نشود. دکتر مدنی پور می گوید: «اگر فرزندان هم در مورد خودشان این واژه‌ها را به کار بردند، پدر و مادر باید آن را اصلاح کنند و ارزش‌های فردی را در خود و فرزندان‌شان تقویت کنند. دوم اینکه والدین باید رفتار فرزندان را از شخصیت آنها متمایز کنند مثلاً هیچ‌گاه نباید به فرزند خود بگویند دوستت ندارم، ‌ باید بگویند این کارت را دوست ندارم. وقتی پدر و مادر به جای آنکه کار فرزندشان را زیر سؤال ببرند کل شخصیت او را مورد سؤال قرار می‌دهند فرزندان آنها به دنبال تأیید دیگران خواهد رفت و فردی ضعیف و شکننده خواهد شد زیرا ممکن است دیگران هم او را تأیید نکنند.»
اما حرف آخر
حرف آخر اینکه کسی در میان ما نیست که بی‌نیاز از عشق باشد، اغلب ما این عشق را در پیرامون خود و بستگانمان جست و جو‌ می‌کنیم، اما این جست و جو بی‌پایان است، مگر آنکه بیاموزیم خودمان به خویشتن عشق بورزیم و این عشق در صورتی تحقق می‌یابد که ارزش واقعی خود را بدانیم.



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی و زندگی , ,
:: برچسب‌ها: روابط خانوادگی , مقاله خانواده , دانلود مقالات علمی , ازدواج فامیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

کنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید.

در این مطلب چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود.1- سرکوب احساس گرسنگی به وسیله مصرف سبزیجات خاموقتی به شدت احساس گرسنگی می‌کنید به جای مصرف تنقلات پرکالری مانند شیرینی‌جات، از سبزیجات خام استفاده نمایید. خیار،هویج، کاهو، کلم قرمز، کلم سفید، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه‌فرنگی، کرفس و … به صورت خام میان‌وعده‌های مناسبی هستند. ریزه‌خواری خود را بر این مواد متمرکز کنید.2- به عنوان میان‌وعده از سالاد مخلوط میوه‌ها استفاده نماییداستفاده از سالاد مخلوط میوه‌های فصل، پیشنهادی بی‌نظیر برای رژیم محدود از کالری شما می‌باشد. چرا که در این رژیم، برای مصرف بسیاری از مواد خوراکی که به آن‌ها علاقه داشته‌اید، محدودیت ایجاد شده است. می‌توانید با جایگزین کردن میان‌وعده‌های جذاب و درعین‌حال کم کالری، تنوع و جذابیت را به رژیم غذایی خود برگردانید.3- کنار وعده‌های اصلی خود سبزیجات را فراموش نکنیدکنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید. سالاد کلم، سالاد کاهو، سالاد شیرازی، سالاد سبزیجات مخلوط که در آن‌ها کدو سبز را رنده کرده باشید، بسیار خوش‌طعم است و تجربه‌ای جدید و متفاوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.4- در تمام طول روز سبزیجات را مصرف نماییدمثلاً در صبحانه در کنار نان و پنیر از خیار، گوجه‌فرنگی یا سبزی خوردن استفاده کنید. در وعده شام از سوپ سبزیجات استفاده کنید. همچنین می‌توانید درون ماست کم چرب خود، خیار خرد کنید.5- جایگاه ویژه‌ای برای سبزی‌ها در میان‌وعده‌تان در نظر بگیریدمطالعات متعدد نشان می‌دهد که میزان مصرف سبزیجات در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی پایین است. یک پیشنهاد این است که در کنار ظروف میوه خود در میان‌وعده‌ها، جایگاه ویژه‌ای برای خیار، هویج، گوجه‌فرنگی، کدو، کرفس، کاهو، کلم بروکلی، کلم بروکسل و … در نظر بگیرید.6- در رژیم‌های کاهش وزن، میوه‌ها و سبزی‌ها بر آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها ارجحیت دارندمیوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر بیشتری می‌باشند و این فیبر خود دفع‌کننده کلسترول می‌باشد و نیز حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند که مانع از دریافت غذاهای پرکالری توسط شما می‌شود. در ضمن آب میوه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فروکتوز در رژیم‌های کاهش وزن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.7- نسبت به کالری پنهان موجود در رژیم غذایی خود حساس باشیدمنظور از کالری پنهان، بیشتر گروه چربی و قندها می‌باشد که حجم زیادی در رژیم غذایی ندارند و در معده نیز حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند، اما کالری بالایی را در رژیم غذایی به همراه دارند. این کالری پنهان بیشتر به صورت روغن در برنج‌ها و خورشت‌ها، چربی گوشت و مرغ، لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، شربت، نوشابه، ژله، سس و … وجود دارد.8- سیستم سرکوب اشتها را گول بزنیدمکانیسم عمل معده به گونه‌ای است که بعد از 20 دقیقه از شروع غذا خوردن شروع به مخلوط کردن غذا با شیره‌های گوارشی می‌کند و از این زمان به بعد سیگنال‌هایی را به سمت مغز مبنی بر سرکوب اشتها می‌فرستد. اگر آهسته‌تر غذای خود را مصرف کنید؛ یعنی زمان صرف غذای خود را افزایش دهید؛ و در طی 20 دقیقه اول مقدار کمی غذا میل کنید تا حدود زیادی موفق شده‌اید که بدن خود را به اشتباه بیندازید و در رابطه با سرکوب اشتهای خود قدم بزرگی برداشته‌اید.شاید به همین علت باشد که در روایات توصیه شده است که 40 تا 50 مرتبه، هر لقمه غذایی را بجوید. این جویدن زیاد فواید بسیاری به همراه خواهد داشت: اولاً؛ مرحله اصلی هضم و نرم شدن غذا در دهان صورت می‌گیرد و فشار کمتری به معده وارد می‌آید و فرآیند هضم با کارایی بیشتری عمل می‌کند؛ و ثانیاً مدت زمان بیشتری صرف غذا به طول می‌انجامد در نتیجه با مصرف مقدار کمتری از غذا، احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود.9- رنگ آبی سرکوبگر اشتها استظروف غذا، سفره، دکوراسیون آشپزخانه و اتاق غذاخوری خود را به رنگ آبی در آوردید. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ آبی اشتهای افراد را سرکوب می‌کند و رنگ‌های گرمی مانند قرمز و نارنجی اشتها را تحریک می‌نمایند. در نتیجه سعی نمایید که رنگ‌های قرمز و نارنجی کمتر در جلوی دیدتان باشد؛ و در عوض بیشتر در ارتباط با رنگ آبی باشید.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: اشتها , کم اشتهایی , دلایل کم اشتهایی , کاستن اشتها , رنگها ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

روزی یک تخم مرغ بخورید کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تخم مرغ سرشار از مواد مورد نیاز بدن و مصرف روزانه یک عدد از این ماده غذایی برای هر فرد سالم ضروری است.


آزاده لعلی پنجشنبه همزمان با روز جهانی تخم مرغ در گفت و گو با ایرنا افزود: برای افرادی که بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت یا سابقه حساسیت به تخم مرغ دارند، مصرف سه تخم مرغ در هفته پیشنهاد می شود. وی گفت: تخم مرغ از ترکیب چند ماده غذایی نظیر پروتئین و چربی مفید تشکیل شده و یکی از معدود غذاهایی است که می تواند نیازهای بدن را به صورت متعادل تامین کند. این کارشناس تغذیه افزود: مصرف یک عدد تخم مرغ 75 کالری انرژی برای بدن تولید می کند. وی با بیان اینکه تخم مرغ از مواد معدنی است که پروتئین آن 100 درصد جذب بدن می شود، افزود: به همین سبب به ورزشکاران توصیه می شود سفیده تخم مرغ را زیاد مصرف کنند. این کارشناس تغذیه با اشاره به باورهای غلط درباره ضررهای تخم مرغ گفت: کلسترول موجود در یک عدد تخم مرغ 210 میلی گرم است که در گذشته تصور بر این بود که این کلسترول در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی نقش دارد. وی افزود: تحقیقات انجام شده نشان داده است که کلسترول موجود در تخم مرغ نه تنها از بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند، بلکه به دلیل اثرات مفید آن نقش پیشگیری کننده نیز دارد. لعلی گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد و بزرگسالان مورد تاکید است. 9 اکتبر برابر با 17 مهر ماه روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: تخم مرغ , فواید تخم مرغ , ویتامین , رژیم درمانی , کلسترول , تغذیه ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب‌گذاری مواد غذایی در سال ۱۳۹۴ شهروندان با ساده‌ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی آن‌ها مفید یا مضر است. دکتر بهزاد دماری افزود: طبق گزارش سال ۲۰۱۱ که در سطح جهانی گزارش شده است و کشورها با همدیگر مقایسه شده‌اند؛ عامل خطر برای مرگ‌های زودرس بین ۳۰ تا ۷۰ سالگی در کشور ما، عامل خطر مربوط به رژیم غذایی ناسالم است. وی ادامه داد: بنابراین برای این که بتوانیم مرگ‌های زودرس که معمولاً قبل از ۷۰ سالگی رخ می‌دهد بیماری‌های فشار خون، دیابت و سرطان را کم کنیم، باید همت را روی بهبود رژیم غذایی بگذاریم که بخشی از این، به مراقبت خود مردم در رژیم غذایی شان است، و بخش دیگری از آن به تاثیرات محیطی بر می‌گردد. دماری افزود: صنایع غذایی باید انتخاب مردم و افراد جامعه را بیشتر کنند. بدین معنا که وقتی سوپر مارکت می‌رویم، باید برای افرادی که دارای فشار خون، دیابت، و یا چاق هستند، بتوانیم انتخاب‌های متعدد از قبیل غذاهای کم‌نمک، کم‌چرب، کم‌قند و... وجود داشته باشد. بنابراین مسئولیت صنایع غذایی کشور و پاسخگویی صنایع غذایی کشور این است که برای این تعداد از افراد که دچار بیماری چاقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماری هستند، غذای مناسب را فراهم کند. وی تصریح کرد: بر اساس هرم غذایی باید بدانیم که چه غذایی را بخوریم و چه غذایی را نخوریم که توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برچسب‌گذاری محصولات غذایی سال‌هاست که در کشور ما به صورت استاندارد انجام می‌شود. در خیلی از این مواردی که در این برچسب‌ها ثبت می‌شود، آن قدر ریز و ناخوانا و غیر قابل فهم برای افراد جامعه است که اغلب فهم برچسب‌گذاری را برای مردم دچار مشکل می‌کند و بیشتر یک جور رفع تکلیف است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: میانگین سواد جامعه را در نظر گرفتند و توسط آن از المان‌های رنگی استفاده کردند که مثل چراغ راهنمایی (سبز، قرمز، زرد) است بهره‌گیری می‌شود. مثلا ماست پر چرب قرمز رنگ، و پنیر کم نمک سبز رنگ است که امیدواریم با اجرایی کردن استاندارد جدید برچسب گذاری مواد غذایی در سال ۹۴ شهروندان با ساده‌ترین نگاه بتوانند تشخیص دهند که ماده غذایی مصرفی‌شان مفید یا مضر است.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: رژیم غذایی مناسب , هرم غذایی , ماست پرچرب , میانگین سواد جامعه ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

 

 



افزایش هوش,پینگ پونگ,تکواندو,شمشیربازی,کانو,قایق سواری ,افزایش قدرت مغز
این ورزش ها شما را باهوش می کند انجام ورزش های قهرمانی در دراز مدت می تواند باعث سربلندی یک میهن و کسب افتخارات جهانی شود.یک ورزشکار می تواند در رشته های مختلف مشغول شده و پس از چند سال به مسابقات بزرگ جهانی برود اما سوای هر کدام از افتخارات شخصی و ملی برخی ورزش ها روی هوش انسان هم تاثیر به سزایی دارند.


در ادامه ورزش هایی را معرفی می کنیم که باعث افزایش هوش انسان ها می شود. پینگ پونگ در این ورزش شما باید با تمرکز بسیار زیادی که روی توپ داشته باشید بتوانید حریف خودتان را مغلوب کنید. محققان به این نتیجه رسیده اند که این ورزش چون سلول های مغزی را بسیار به کار می​گیرد می تواند باعث افزایش هوش شما شود. دقت در انتخاب جهت توپ به همراه عکس العمل های سریع یکی از دلایل افزایش هوش به وسیله این ورزش است. تکواندو تکواندو، یکی از ورزش های رزمی است که در المپیک و بازی هایی آسیایی وجود دارد و ما از جمله مدعیان آن هستیم. در تکواندو علاوه بر تمرکزی که باید در زدن ضربه ها داشته باشید باید نگاهی نیز به دفاع داشته باشید. این باعث می شود تا ذهن شما همزمان به دوکار مشغول باشد و از همین رو میزان استفاده از ذهن بالا می رود و هوش شما نیز افزایش پیدا می کند. شمشیربازی در مسابقات شمشیر بازی ورزشکاران باید عکس العمل های بسیار سریعی را از خودشان نشان بدهند و این امر نیازمند یک ذهن بسیار سریع دارد. افرادی که در این رشته کار می کنند پس از مدتی قدرت گیراییشان افزایش پیدا می کند و همچنین سریعتر از همیشه عکس العمل از خودشان نشان می دهند. کانو قایق سواری و رشته های آبی همگی برای سلامت بدن بسیار عالی هستند و همه آن ها به نوعی در پرورش اندام های شما نقش دارند. در این میان رشته کانو از همه آن ها برای افزایش قدرت مغز بهتر است. در این رشته شما باید در کنار عکس العمل های سریع تکنیک های لازم برای تقسیم قدرت در طول مسیر را نیز بلد باشید و این موارد همه باید در یک لحظه تصمیم گیری شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که افردی که در این رشته فعالیت می کنند میزان هوش بالاتری دارند.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: ورزش , پرورش اندام , کانو , قایقرانی , تیراندازی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بابک د

گفت‌وگو با متخصص پوست خشکی لب‌ها؛ دلایل، راهکارها
شروع پاییز برای خیلی از ما، مخصوصا بچه‌ها با خشکی پوست، بویژه در لب‌ها همراه است. این خشکی پوست لب گاهی با حرف زدن و حرکت زیاد دهان، باعث ترک خوردن بیشتر پوست لب و بدتر شدن شرایط فرد می‌شود.
جام جم سرا به نقل از مثلث: با کتر منصور نصیری‌کاشانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت‌وگویی کرده‌ایم تا از علل، راه‌های پیشگیری و درمان خشکی و پوسته‌ریزی لب آگاهیهای بیشتری به دست آوریم.
مهم‌ترین علل خشکی لب‌ چیست؟ خشکی و پوسته‌ریزی لب‌ها می‌تواند دلایل بسیار مختلفی مانند ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف برخی داروها داشته باشد. خشکی هوا و تماس مستقیم با نور آفتاب از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به خشکی، پوسته‌ریزی و ترک خوردن لب‌هاست. از آنجا که افراد در فصل‌ها و روزهای مرطوب سال هم دچار خشکی لب می‌شوند، یعنی خشکی هوا در ایجاد این مشکل چندان دخیل نیست و تماس با نور آفتاب بیشتر مطرح است.
چرا معمولا لب پایین بیشتر از لب بالا خشک می‌شود؟ به‌دلیل تماس بیشتر لب پایین با نور آفتاب. درواقع، با اینکه به‌دلیل خشک‌شدن هوا در فصل پاییز، معمولا خشکی پوست صورت و لب‌ها هم تشدید می‌شود، تماس لب پایین با نور آفتاب می‌تواند شایع‌ترین دلیل خشکی و ترک لب در فصل‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر سال هم باشد.
آیا علت خشک شدن لب در بچه‌ها و بزرگترها متفاوت است؟ معمولا بله. از آنجا که بچه‌ها کمتر از بزرگترها در معرض نور آفتاب هستند، خشکی لب در آنها می‌تواند به دلایل دیگری مانند حساسیت‌های ذاتی یا اگزمای سرشتی باشد. از طرف دیگر، سالمندان هم به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف یا مصرف داروهای فراوان، ممکن است دچار خشکی‌ پوست و لب شوند. بچه‌ها هم بعد از سن مدرسه، بیشتر در تماس با نور آفتاب و برخی عوارض ناشی از آن مانند خشکی لب‌ها خواهندبود. نکته مهم این است که اگر خشکی لب، طولانی‌مدت و مزمن شود، باید برای درمان اصولی آن به متخصص پوست مراجعه کرد تا نسخه‌ای مناسب تجویز کند.
راه پیشگیری هم وجود دارد؟ بله، می‌توان برای پیشگیری از خشکی لب‌ها از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص لب استفاده کرد. چرب کردن مداوم لب‌ها هم می‌تواند از خشک شدن لب‌ها پیشگیری کند. اگر نور منزلتان بیش از اندازه زیاد است یا پنجره دوجداره ندارید و خانه با نور آفتاب روشن می‌شود، بهتر است در منزل هم کرم ضدآفتاب مخصوص لب بزنید تا از خشکی لب پیشگیری شود.
اگر لب‌ها در اثر خشکی بیش از حد ترک بخورند باید چه کار کنیم؟ بهترین کار این است که به‌محض خشکی و پوسته‌ریزی لب‌ها،‌ چرب‌کردن شبانه‌روزی آنها را برای پیشگیری از ترک خوردنشان شروع کنید. اگر لب‌ها به خونریزی بیفتند، باید برای رفع آن به متخصص پوست مراجعه کنید.
بعضی‌ افراد برای درمان خشکی لب‌ از پمادهای ویتامین A یا A+D استفاده می‌کنند. این کار باعث تشدید مشکل آنها نمی‌شود؟ نه! البته مصرف فراوان ویتامین A به‌صورت خوراکی باعث ایجاد یا تشدید خشکی پوست می‌شود اما پایه و اساس تشکیل‌دهنده پمادهای ویتامین A یا A+D وازلین است و به همین دلیل چرب‌کردن موضعی لب‌ها با این پمادها مشکلی ایجاد نمی‌کند.
رژلب هم لب را خشک می‌کند؟ برخی از رژلب‌ها حاوی مواد قابضی هستند که باعث تشدید خشکی و ترک لب‌ها می‌شوند. از طرف دیگر، لب برخی افراد هم به مواد موجود در رژلب‌ها حساسیت دارد و همین حساسیت می‌تواند باعث تشدید خشکی و ترک آن شود. با این حال، اگر فردی به مواد موجود در رژلب‌ها حساسیت نداشته‌باشد، می‌تواند از رژهای حاوی مواد نرم‌ و مرطوب‌کننده برای پیشگیری از بدتر شدن خشکی لب‌های خود استفاده کند.

  



:: موضوعات مرتبط: پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: لبها , خشکی لبها , دلایل خشکی لبها , درمان خشکی لب , لب , رژ لب ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1393 | نظرات ()